Genre: Shoujo manga ("tyttöjen sarjakuva"), draama, huumori
Tarinan luoja: Yazawa Ai (矢沢あい)
Alkuperäinen nimi: ナナ ("Nana" - tarkoittaa kummankin päähenkilön nimeä, sekä numeroa seitsemän)
Englanninkielinen julkaisija: Viz Communications

Kuuluisan ja arvostetun manga-artistin suurin työ, mistä tehtiin myös Japanissa jättimenestykseen yltänyt elokuvaversio. 'Nana' pähkinänkuoressa on angstista romanssidraamaa, joka kietoutuu kahden Nana-nimisen nuoren naisen ja heidän elämiensä ympärille.

Tämä viisitoista kirjaa pitkä teos on jaettu teemansa mukaisesti kahteen seitsemän kirjan pituiseen jaksoon (yksi intro). Ensimmäiset seitsemän näistä kuluvat toiselle päähahmoista - Komatsu Nana lähti pienestä kotikaupungistaan Tokioon suuren rakkautensa perässä. Hän on yli-iloinen ja hieman lapsekas tyttönen, kuka unelmoi täydellisen idyllisestä perhe-elämästä hienon kaupunginosan hienossa talossa.

(Huom! Luin hiljattain julkaistun viidennentoista kirjan parhaan ymmärrykseni mukaan läpi, mutta totuuden nimissä sarja ei voi siihen loppua, ei sitten millään. Kuinka pitkäksi sarja sitten yltää? Siitä en osaa sanoa enää...)

Vaikka varsinainen päähahmo vaihtuukin vasta seitsemännen kirjan jälkeen, kummassakin puolikkaassa silti keskitytään tasapuolisesti kumpaankin päähahmoon. Voimakasluontoinen Oosaki Nana lähti kotikaupungistaan Tokioon etsimään menestystä ja levytyssopimusta rokkiyhtyeellensä, sekä hakemaan tilien tasausta vanhan rakkautensa kanssa. Tämä kun oli jo pari vuotta aiemmin muuttanut edeltä Tokioon, samalla kun lähti heidän yhteisestä bändistään toiseen, nyttemmin jo kuuluisaksi menestykseksi ehtineeksi Trapnestiin.

NANA_v01_cover.jpg

(Thanks to Udan-raws)

Nanojen kanssa ei ehdi tulla juurikaan tylsää. Ensimmäisen kirjan intro-osuuden jälkeen juoni alkaa pikkuhiljaa järistä eteenpäin monituisine käänteinensä, samalla kun väliköt täytetään Yazawa Ain omintakeisella, sarjasta toiseen yhtä kaoottisena pysyvällä huumorilla.

Kaikki taiteesta tarinan kehitysvauhtiin hoidetaan mallikkaalla otteella. Tästä teoksesta on vaikea etsimälläkään keksiä mitään erityisen huonoa puolta.

Tottakai on todettava, ettei angstinen draama ja tragedia uppoa kaikkiin kansalaisiin, mutta tässä on silti päästy lähimmäksi nirvanaa niistä romanssisarjoista, mitkä olen lukenut. Tyypilliseen shoujo-romansseja vaivaavaan ujosteluun ei ole myöskään langettu: Päähahmot ovat jo parikymppisiä, joten yhtä suudelmaa ei enää tarvitse teinisarjojen tapaan hehkuttaa kirjakaupalla. Ihmissuhteet etenevät kaikille tasoille mille niiden kuuluukin edetä. Tarinassa vaihdellaan fokusta tasaisin välein romanssiongelmista amatööribändien kiviselle tielle kohti uran luomista musiikilla, mikä ei lamakauden Japanissa ole ollenkaan todennäköistä.

Koko hahmokaarti on täynnä mielenkiintoisia hahmoja. Suurin osa liittyy taidepiireihin tavalla tai toisella, joten mukaan mahtuu kaikenlaisia höyryhattuja ja muita elämään hyvin vaihtelevasti suhtautuvia persoonia. Tummatukkaisen Nanan bändiin mahtu niin lakimies kuin rikkaan bisnesperheen lapsi, sekä perheensä ja identiteettinsä hukannut, sangen itsetuhoisestikin ajatteleva nuorukainen. Heidän keskinäiset suhteensa, sekä vaihtelevat yhteydet Trapnestin - suuren vihollisen ja rakkauden - eri jäsenten väleillä muodostavat leijonaosan koko tarinan sisällöstä. Vaaleatukkaisen Nanan seikkailut suuressa pääkaupungissa ja omaa elämää etsiessä täyttävät pitkälti jäljellejäävän, joskin mukaan mahtuu myös muutamia poikkeuksia tähän perusmalliin. Jokaiselle hahmolle annetaan kuitenkin riittävästi sijaa ja aikaa kehittyä, eikä muutamia pienempiä sivuhahmoja lukuunottamatta ketään nakata lopullisesti ovesta ulos.

Mielenkiintoiset introspektiot lukujen useiden aluissa ja lopuissa käyvät liiemmin rönsyilemättä käsiteltäviin teemoihin käsiksi ajatusvirran voimin, vähän kuin päiväkirja mistä tärkeimmät ajatukset on jo alleviivattu.

(luetaan oikealta vasemmalle)

Nana_v02_c01_p29.png
(Thanks to Mangascreener)

Japanissa hiljattain syksyllä julkaistu Nana the Movie ottaa mangasta teeman ja hahmot, mutta säveltää loppua omiin tarkoituksiinsa sopivaksi. Alkuperäinen indie-skene korvataan Music Television Japanin täyttävällä J-popilla, joka oli varmasti yksi pääsyistä elokuvan keräämään valtavaan suosioon. Tätä elokuvaa ja sen tekemiä valtavia juonellisia oikomisia ei kuitenkaan saa sekoittaa sarjakuvan maailmaan.

Nanasta oli vaikea kirjoittaa arvostelua, koska objektiivisimmillanikin näen koko sarjan kuin ruusunpunaisten linssien läpi. Tämä on kaupallisesti hyvin menestynyt, raadollisen laadukas sarja, joka kannattaa ehdottomasti tarkistaa.

Romanssin ja draaman ystäville,

1.jpg1.jpg1.jpg1.jpg1.jpg

Vizin Nana-sivut
Nana (manga) -tietoutta